måndag 25 april 2011

Äggrulle med spenat och örter

Trevlig, färgglad liten rätt på påskbordet! Jag använde stora ägg så använder man mindre får man anpassa antalet. Jag hade tur, de fick precis plats på ett bakplåtspapper utan att rinna över kanten någonstans när omeletten skulle in och gräddas i ugnen!Äggrulle med spenat- och örtfyllning
ca 15 bitar

Omelett:
6 stora ägg
½ dl mjölk
½ tsk salt
lite svartpeppar

Fyllning:
2 schalottenlökar
300 g hackad spenat, fryst och tinad
1 msk smör
1 dl creme fraiche, franska örter
1 krm riven muskot
½ tsk salt
lite svartpeppar

Topping & bottning:
1 pkt bacon (125-140 g)
70 g blandade salladsskott

Börja med fyllningen, den kan göras dagen före och förvaras kallt till användning. Finhacka löken, fräs den i en kastrull tillsammans med den tinade spenaten i ca 3 min. Blanda i en knapp deciliter creme fraiche med smak av franska örter. Riv över lite muskotnöt och krydda med salt och peppar.

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar. Lägg ut ett bakplåtspapper i en stor långpanna. Pensla pappret med lite rapsolja så lossar omeletten enkelt sedan. Häll försiktigt de uppvispade äggen i långpannan och sätt in i ugnen 6-8 min.

Ta ut omeletten och vänd upp den på ett nytt bakplåtspapper på köksbänken. Låt svalna, det tar ca 10 min. Bred sedan ut fyllningen och rulla ihop omeletten från långsidan. Skär i cm-tjocka skivor.

Fördela blandade salladsskott på ett serveringsfat. Lägg på rullarna.

Knaperstek baconet utan fett i stekpannan och låt det rinna av på ett hushållspapper. Strö baconet över rullarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar