tisdag 26 april 2011

Mazarinkaka med rabarber och jordgubbar

Jag bakar sällan söta saker, men ville gärna bjuda på en vårig kaka till kaffet efter påsklunchen. Tittade runt i mina Allt om Mat-tidningar och hade en del alternativ, alla innehållande mandelmassa. Valet föll på en rabarbermazarin, som jag föreställde mig skulle bli aningen kompakt och ganska söt, men den blev hyfsat luftig och precis lagom söt. Perfekt brytning med citronsaften i botten och citronskalet i fyllningen. Jag la till jordgubbar i kakan och gjorde ingen glasyr. Vill man ha glasyr så skulle man vara blanda 1 dl florsocker med 1 msk vatten och ringla över före servering.
Mazarinkaka med rabarber och jordgubbar
ca 15 bitar

Botten:
3 dl siktat dinkelmjöl (eller vetemjöl)
3 msk strösocker
125 g kallt smör
2 msk pressad citron

Fyllning:
200 g rabarber
150 g jordgubbar (jag tinade frysta)
200 g mandelmassa
100 g runsvarmt smör
1 citron, rivet skal
4 ägg
1 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk bakpulver

Blanda mjöl och socker i en matberedare. Klicka i smöret och mixa till smulor. Ha i citronsaften och blanda hastigt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en liten långpanna (20 x 30 cm). Nagga med gaffel. Låt vila i kylskåpet ca 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda pajskalet i 10 min, mitt i ugnen.

Strimla rabarbern och skär jordgubbarna i mindre bitar. Riv mandelmassa och vispa ihop den med smör och citronskal. Vispa sedan i äggen, ett i taget. (Det blir lättare att vispa för varje ägg!) Blanda mjöl och bakpulver och vispa ner blandningen i smeten.Fördela en del av rabarbern och jordgubbarna i det förgräddade pajskalet. Bred sedan ut smeten över. Fördela resten av "frukten" i smeten.Grädda kakan i nedre delen av ugnen 25-30 min. Kolla med provsticka att den är genomgräddad. Låt kakan kallna.

Ringla ev över glasyr, eller gör som jag: skär direkt i bitar, ät och njut med en god kopp te eller kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar