lördag 14 maj 2011

Fiskgratäng med fänkålsmos

Den här fiskgratängen gick hem hos min sambo trots att han inte är så förtjust i fänkål. Tur eftersom fänkål är en av mina absoluta favoriter till fisk. Bra vardagsrätt som går snabbt att laga, bara man delar potatisen i små bitar.
Fiskgratäng med fänkålsmos
3 port

600 g potatis
1 liten fänkål (200 g)
500 g torsk
Gratängtäcke:
2 dl lätt creme fraiche
1 liten hackad paprika (gärna 2 färger)
½ finhackad schalottenlök
1,5 msk tomatpuré
1 msk citronsaft
½ tsk paprikapulver
½ tsk chilipulver
ca 1 dl hackad dill
½ tsk salt
lite vitpeppar

ev mer dill och citronklyfta till servering

Skala och dela potatisen i mindre bitar. Strimla fänkålen tunt. Koka potatisen mjuk 10-15 min, dra kastrullen från plattan och lägg ner fänkålen. Täck med lock och låt stå 2-3 minuter så att fänkålen mjuknar. Häll av vattnet, men spara gärna lite i botten (1-2 msk). Stöt potatis och fänkål till ett grovt mos.

Under tiden potatisen kokar, blanda ihop ingredienserna till gratängtäcket. Dela torsken i 2-3 cm stora bitar.

Bred ut moset i en ugnsform. Fördela torskbitarna ovanpå moset. Bred över creme fraiche-röran. Lägg ev på lite mer dill.Tillaga mitt i ugnen 15 min och servera med broccoli eller annan grönsak. Dekorera gärna med lite dill och en citronklyfta. Och knäckebröd passar mycket bra till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar