fredag 6 maj 2011

Kyckling med citron och honung

Jag är själv överraskad att jag vågade prova honung till kycklingen, jag avskyr verkligen sött i mat. Det doftade extremt sött när jag hade i honungen i stekpannan, och jag tänkte "nu har jag förstört maten, nu får vi äta mackor ikväll istället". Men det blev faktiskt gott, så receptet sparas! Vi åt råris och tomater till kycklingen.Kyckling med citron och honung
2 port

300 g kycklingfilé
½ citron
2 krm grönpeppar, krossad
1 krm svartpeppar
½ tsk salt
½ msk olivolja
½ röd lök, strimlad
3 tunna citronskivor
½ msk pressad citron
1,5 msk flytande honung
½ dl vatten
½ hönsbuljongtärning
lite timjan, torkad eller färsk

Skär kycklingfilén i lite större bitar. Blanda citronskal, grönpeppar, salt, peppar och olja i en skål. Vänd ner kycklingen och låt dra en kort stund.
Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen på högsta värme ca 2 min, lägg även ner citronskivorna och rödlöken under tiden. Sänk värmen och ha i pressad citron, honung, vatten och smulad buljongtärning. Låt sjuda 10-15 min.

Krydda gärna med lite torkad timjan, eller strö på färsk vid serveringen. Servera med någon typ av ris och någon grönsak, till exempel en enkel tomatsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar