fredag 2 juli 2010

Mandelmusslor med vaniljkräm och bär

Vaniljkräm är något av det godaste jag vet! Så till min födelsedag bjöd jag på mandelmusslor fyllda med vaniljkräm, goda bär och en klick grädde.
Mandelmusslor
10 st

50 g rumsvarmt smör
1,5 msk socker
0,5 dl sötmandel
1 bittermandel
1/4 ägg (jag brukar ta överbliven äggvita från vaniljkrämen)
1 dl vetemjöl

10 små formar
smör till pensling

Börja med att skålla sötmandeln ca 20-30 sekunder i kokande vatten. Låt svalna lite och tryck sedan ut den ur skalet. Mal sötmandeln och bittermandeln i en mandelkvarn.

Rör ihop socker och smör. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta snabbt ihop till en deg. Slå in degen i plastfolie och låt vila i kylen minst 30 minuter.

Sätt ugnen på 150 grader varmluft (eller 200 vanlig). Pensla 10 s
må formar med smält smör. Tryck ut degen i formarna. Ställ in i ugnen på galler eller plåt och grädda tills de börjar få en aning färg, ca 10 minuter.
Vaniljkräm
ca 3 dl

2 äggulor
1,5 msk socker
0,75 msk potatismjöl
2,5 dl mjölk
knappt ½ vaniljstång

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa ihop samtliga ingredienser i en kastrull, ta även med själva stången. Värm under vispning tills krämen börjar sjuda. Det ska inte börja koka. Vispa och låt sjuda ett par minuter tills krämen tjocknar (den tjocknar ytterligare sedan när den kallnar). Ta sedan bort kastrullen från värmen och ställ ner den i ett kallt vattenbad. Fortsätt vispa en stund, tills krämen svalnat av litegrann. Lägg över krämen i en skål och förvara i kylen.

Mandelmusslor, per styck:
Energi 90 kcal (K 32% / P 8% / F 60%)
Kolhydrater 7 g / Protein 2 g / Fett 6 g varav mättat 2,8 g

Vaniljkräm, hela satsen:
Energi 365 kcal (K 41% / P 17% / F 42%)
Kolhydrater 38 g / Protein 15 g / Fett 17 g varav mättat 6,1 g

2 kommentarer:

  1. grattis i efterskott :)

    mandelmusslorna ser goda ut, påminner mig om när jag var liten :)

    du får ha en fortsatt bra sommar :) kram

    SvaraRadera